vrijdag 19 oktober 2012

Recensie: Verboden Magie - Juliet Marillier

Titel: Verboden Magie (Shadowfell #1)
Auteur: Juliet Marillier
Genre: Young Adult, Fantasy, Bovennatuurlijk, Romantiek.
Format: Hardcopy - Selexyz Donner
Publicatie datum: juli 2012
Talen: Engels, Nederlands

Samenvatting van Goodreads:

In het koninkrijk van Alban gaat het volk gebukt onder een tirannieke koning. Het gebruik van magie is verboden en elk contact met een van de vele magische wezens die het land rijk bevolken, wordt met de dood bestraft. De vijftienjarige Neryn is samen met haar vader op de vlucht voor de tiran, en dan gebeurt het...

Voor ze er goed en wel erg in heeft, wordt ze door haar vader verspeeld in een dobbelspel en rest haar geen andere keuze dan haar vlucht voort te zetten met de mysterieuze man die haar gewonnen heeft.

Maar er is nog een sprankje hoop, want Neryn ontdekt dat zij beschikt over een unieke gave, een onvermoed talent dat haar het doelwit maakt van verschillende partijen, onder wie de trawanten van de koning. Nu ze het vluchten zat is, besluit Neryn terug te vechten.



Als je mij een beetje kent, dan weet je dat Juliet Marillier bij de favorieten hoort. Als tiener heb ik ongeveer op de wacht gelegen in de bibliotheek voor haar boeken, ik kon dan echt balen als ze uitgeleend waren. Haar 'Zeven Wateren' serie heb ik kapot gelezen. Dus, ik moet eerlijk blijven, mijn verwachtingen waren ook wel enorm hoog! Het boek heeft me lichtelijk teleurgesteld, maar ik vind het zeker een paar uur van je tijd waard!

Het boek begint spannend, je leert Neryn kennen als de dochter van een gokverslaafde. Wanneer hij te ver gaat in zijn gokken en zijn dochter inzet en verliest, gaat er bij Neryn een knopje om. Ze besluit de reis naar Darkfell te wagen, een gevaarlijke reis, vooral zo dicht naar de herfst en winter toe. Ze hoopt op Darkfell veilig te zijn, Neryn heeft namelijk een speciale kracht. Onder het regiem van een tiran, die tegen magie is, is Neryn niet zeker van haar leven. Niet geheel alleen begint Neryn deze gevaarlijke tocht, met de mannen van de koning op haar hielen.

Neryn is een sterk karakter, ze weet wat ze wil en ze vecht voor zichzelf en anderen. Wat ik vervelend vond was dat Neryn niet altijd even goed nadenkt en niet goed voor zichzelf zorgt. Er zijn een aantal momenten dat ik Neryn een denkbeeldige schop verkocht.  Dit zorgde ervoor dat ik niet altijd even goed met haar kon meeleven. Ook merkte ik dat ik soms het idee had wat weinig uitleg te krijgen, ik had meer beschrijvingen willen hebben. Ik wil weten wat een karakter denkt, dat betekend dat er soms dingen voorgekauwd moeten worden.

Wat ik wel erg leuk vond was dat de reis die Neryn doormaakt niet saai beschreven wordt. Je leest veel over dat ze aan het lopen is maar Juliet Marillier weet hier een soort sfeer te creëren dat zelfs wandelen lichtelijk magisch voelt. De magie in de wereld is boeiend, de andere personages hebben echt een eigen gevoel en persoonlijkheid. Plus de romantiek was stiekem ook wel een beetje magisch.
Vooral het einde van het boek zorgt ervoor dat je verder wilt lezen! Ik voorspel dat het tweede boek verrassend genoeg misschien wel beter zal zijn. 
Hoewel dit boek op hoger niveau is dan sommige andere boeken op de markt, vind ik het één van de mindere werken van Juliet Marillier.

Beoordeling:
1.       Cover   3/5 
De cover van het Engelse en het Australische boek vind ik iets passender. Dat neemt niet weg dat als je de Nederlandse cover goed bekijkt, het meisje goed past als Neryn. De voorkant is simpel, maar effectief. Wel vraag ik me af of hij aantrekkelijk genoeg is om op te pakken.
2.      Verhaal    4/5
Het verhaal is niet heel origineel, maar wel goed uitgewerkt. Er zitten leuke twists en turns in verwerkt, waardoor de spanning er lekker in blijft.
3.      Personages   4/5
De personages hebben een heel eigen gevoel en eigen karakter. Het mooie aan Juliet Marilliers schrijfstijl,  is dat ze kan zorgen dat je een bepaald gevoel krijgt bij haar personages. Een sfeer.
4.      Wereld  3/5
De wereld is nog niet heel spannend, het magische aspect wordt geïntroduceerd maar ik mis nog heel wat details. Hoewel Marillier de sfeer van een plek goed kan neerzetten, merkte ik dat ik in dit boek iets meer mijn best moest doen om iets te voelen van de wereld.
5.      Schrijfstijl   4/5
Juliet Marillier heeft voor mij een speciaal plekje in mijn hart. Naar mijn mening kan niemand zo goed sfeer en gevoel neerzetten als zij. Wanneer ik haar boeken open, ben ik voor een paar uurtjes écht in een andere wereld! Ik kon me helaas in dit boek iets minder goed verplaatsen, dit kan komen omdat de doelgroep dit keer young adult is in plaats van volwassenen. Ik weet het niet.

Dat geeft dit boek een beoordeling van 3,5/5 punten!

Koop hier!
Nederlands: Bol, Bruna, Selexyz
Engels: Bol , Bookdepository, Amazon

Gemengde gevoelens dus! Welk boek geeft jou gemengde gevoelens?






Er kan nog nog steeds een boek gewonnen worden! Klik hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties vinden wij erg leuk! We proberen er dan ook altijd op te reageren.